Sunday, July 24, 2016

ဆည္ေျမာင္းတံတား The Voice Cheif Editor's Article


ဆည္ေျမာင္းတံတား
နာမည္နဲ႔ေငြရဖို႔ လုပ္ခဲ့တာေတြ လုပ္ေနတာေတြ ပါ။ သဗြိဳက္စ္ သတင္းစာ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ဆိုေတာ ျသဇာအနည္းငယ္ရွိေပမဲ့ သူကိုယ္တိုင္ ေအ.ဂ်ီ.တီ.အိုင္ အင္/ယာ တဦးပါ။
.
အထပ္ျမင့္ေဆာက္လုပ္ေရးေတြ မီဒီယာအျမင္ ေတြလဲရွိပါတယ္။ အင္/ယာေတြ အခြန္ေရွာင္ သူေဌးျဖစ္ေတာ့ ဘာဥပေဒနဲ႔မွ အေရးယူမရပါ။ အဲ..ကြာလတီ ျပသနာေတာ့ ေထာင္က် ဘဝပ်က္ႏိုင္တယ္။ အရင္က အိုဗာအက္စတီမိတ္လုပ္ျပီး အင္/ယာေတြ စားဝါးျကတယ္။ အခုေခတ္ အိုဗာဆိုက္ ေဆာက္ျပီး ပစၥည္ေရာင္းသူဆီက ေကာ္မရွင္စားတယ္။ ကြာလတီ ေကာင္းရင္ ျပီးတာပါပဲ။ ေပၚလစီကေတာ့ အင္/ယာ အလုပ္မဟုတ္.. ႏိုင္ငံေရးသမား အလုပ္ပါ။


မႏွစ္က ဒီရက္ပိုင္းမွာ ေရးခဲ့တဲ့ ေခါင္းႀကီးနဲ႔ ေျခဆင္းပါ။ ႏွစ္တိုင္း ႀကံဳလာရမယ့္ အႏၱရာယ္ရွိတဲ့အတြက္ မေမ့ေအာင္ ျပန္တင္ေပးလိုက္တယ္။
-----------------
က်ေနာ့္ေမြးဇာတိ ကန္႔ဘလူနဲ႔ ငယ္ငယ္က အိမ္ဦးနဲ႔ ၾကမ္းျပင္လို ကူးခ်ည္သန္းခ်ည္ သြားခဲ့ဖူးတဲ့ ေကာလင္း ေဒသႏွစ္ခုစလုံးမွာ ေရႀကီးေနတဲ့သတင္းေတြ ျမင္ရ၊ ၾကားရတာ စိတ္မခ်မ္းသာဘူး။ ေကာလင္းဆိုတာ ေရစီးသန္ ေရေက်ာ္ေလ့ရွိတဲ့ ေဒါင္းျမဴးေခ်ာင္းေဘးမွာရွိတဲ့အတြက္ ေရႀကီးတာ မထူးဆန္းလွေပမယ့္(တကယ္ေတာ့ ဒီႏွစ္ေရႀကီးတာမ်ဳိးက် ေကာလင္းသမိုင္းမွာ မရွိဖူးပါ) ကန္႔ဘလူလို ဘာေခ်ာင္း၊ ျမစ္မွ မရွိတဲ့အျပင္ ဘယ္တုန္းကမွ ဒီလိုအျဖစ္မ်ဳိး မၾကားဖူး၊ မႀကံဳဖူးတဲ့ ေနရာမ်ဳိးမွာ ေရႀကီး၊ ေရသွ်ံတာက် ထူးလည္းထူးဆန္း ေမးခြန္းလည္း ထုတ္ရမယ့္ အျဖစ္မ်ဳိးပါ။
ေျပာျပန္ရင္လည္း ဒီေမာင္ေတြကိုပဲ အျပစ္တင္ရာေရာက္သြားမွာျဖစ္ေပမယ့္ မေျပာမၿပီး၊ မတီးမျမည္ဆိုသလိုပဲ ေျပာမွကို ျဖစ္လို႔ ေရးရ ေျပာရတာလည္းျဖစ္တယ္။ ဒီေလာက္ ေရးေန၊ ေျပာေနတာေတာင္ သူတို႔လုပ္ခ်င္တာပဲလုပ္၊ မလုပ္ခ်င္တာဆို လုံးလုံးမလုပ္ေတာ့လည္း “က်ေနာ္ကေကာ ဘာမ်ားတတ္ႏုိင္ဦးမွာနည္း” ဆိုၿပီး ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္လို႔ ၿငီးရမွာပဲ။
ျပႆနာက ကုန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္၂၀ အတြင္းမွာ ႏုိင္ငံေတာ္ဘ႑ာေတြကို သုံးၿပီး ေတြ႔တဲ့ေနရာတိုင္း၊ လက္ညႇိဳးထိုးတဲ့ေနရာတုိင္း ဆည္ေတြ၊ ေရကာတာေတြ၊ တစ္ဖက္ပိတ္ တမံေတြေဆာက္ၿပီး ဇီးသီးဗန္းစီမံကိန္းေတြ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့တာပဲ။ စိုက္ပ်ဳိးေရးအေျခခံတဲ့ ႏုိင္ငံမို႔ ဆည္ေဆာက္တာ ေကာင္းတာေပါ့လို႔ ေျပာႏုိင္ေပမယ့္ ဘယ္လို ပညာရွင္နဲ႔ တုိင္ပင္၊ ဘယ္လိုေနရာမွာေဆာက္ဖို႔ ဘယ္လိုစဥ္းစား တြက္ခ်က္၊ သုံးသပ္ၿပီး ဘယ္လိုဆည္အမ်ဳိးအစား ေဆာက္တာလဲ၊ ဆည္ေဆာက္လိုက္တဲ့အတြက္ ရလာမယ့္ အက်ဳိးေက်းဇူးနဲ႔ လတ္တေလာ ေပးလိုက္ရတဲ့ ဆုံး႐ႈံးမႈ၊ ေနာင္မွာ ႀကံဳလာႏုိင္တဲ့ အႏၱရာယ္ေတြကို ေသခ်ာ စဥ္းစားခ်ိန္ဆၿပီး ေဆာက္ခဲ့တာေရာ ဟုတ္သလား ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြက ဒီေနရာမွာ အေရးႀကီးသြားၿပီ။
တကယ္ေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာ ဆည္အျပင္ လိုတဲ့ေနရာမွာ မလုပ္ဘဲ မလိုတဲ့ေနရာ သြားလုပ္ထားတဲ့ အဲလို စီမံကိန္းေတြ အမ်ားႀကီး။ မလိုအပ္တဲ့ေနရာမွာ လမ္းေတြေဖာက္၊ တံတားေတြေဆာက္ခဲ့ၿပီး တကယ္လိုအပ္တဲ့ေနရာေတြက် အခ်ိန္အထိ ရႊံ႕ေတာ၊ ဗြက္ေတာထဲမွာ ကားကုိ ကြၽဲနဲ႔ဆြဲ၊ ဆင္နဲ႔ဆြဲ ေနရတဲ့ လမ္းေတြ၊ တစ္ေနကုန္လို႔မွ ကား ဆယ္စီးျပည့္ေအာင္ မျဖတ္တဲ့ တံတားႀကီးတခ်ဳိ႕ေတြ ရွိတယ္။ တျခားမၾကည့္နဲ႔ အနီးဆုံး ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ ဧရိယာမွာလိုက္ၾကည့္အုံး။ တကယ္လိုအပ္ခ်က္ေတြရွိေနတဲ့ ခ်င္းျပည္နယ္တုိ႔ ရခုိင္ျပည္နယ္တုိ႔ဆိုတာ အေဝးႀကီး။ ႏုိင္ငံေတာ္နဲ႔ ႏုိင္ငံသားေတြအတြက္၊ တုိင္းျပည္ရဲ႕ စားနပ္ရိကၡာအတြက္ဆိုတဲ့ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ေစတနာေရွ႕ထားၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့တာက နည္းနည္း၊ ကိုယ့္ မိန္းမရွိတဲ့ ၿမဳိ႕၊ ေဒသမို႔၊ ကိုယ့္ဇာတိမို႔၊ ကိုယ့္ကို ရွယ္ရာေပးၿပီး အၿမဲဆည္းကပ္ေနတဲ့ သူရဲ႕ေဒသမို႔၊ ကိုယ့္ကို ပုံမွန္ ခြဲတမ္းေပးတဲ့ ဝန္ႀကီးမို႔၊ ကိုယ့္အတြက္ အၿမဲ ေကာ္မရွင္ေပးတဲ့ ကုမၸဏီမို႔၊ ကိုယ့္ကို ရာသက္ပန္ နာယကအျဖစ္ တင္ေျမႇာက္မယ့္ အစိုးရတစ္ပိုင္း အန္ဂ်ီအိုအမည္ခံအဖြဲ႔မို႔ စတဲ့ စဥ္းစားမႈေတြနဲ႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့တဲ့ စီမံကိန္းေတြအမ်ားစုက ႏုိင္ငံေတာ္နဲ႔ ျပည္သူေတြအတြက္ အေဟာသိကံျဖစ္တာေတြ အမ်ားႀကီး။
ကုန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္၂၀အတြင္း တည္သမွ် စက္႐ုံတိုင္းက တ႐ုတ္က ကြန္ပ်ဴတာထိန္းခ်ဳပ္စနစ္ကို ေျပာင္းတဲ့အတြက္ အသုံးမလိုေတာ့ဘဲ သံရည္ႀကိဳစက္ပို႔ရေတာ့မယ့္ သံေၾကးတက္ စက္အစုတ္အေဟာင္းေတြကို ဖုန္ခါ ေဆးသုတ္ၿပီး ဒန္အိုးဒန္ခြက္ အေဟာင္းေစ်းမ်ဳိးနဲ႔ ဝယ္၊ အသစ္ေစ်းနဲ႔ စာခ်ဳုပ္ခ်ဳပ္၊ စာခ်ဳပ္ေပၚက တန္ဖိုးထဲမွာကိုက ဝယ္သူအတြက္ ေကာ္မရွင္ခပါၿပီးသား ပုံစံမ်ဳိးေတြနဲ႔ တည္ထားတဲ့ စက္႐ုံးေတြခ်ည္း။ တခ်ဳိ႕က် ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီလက္က်န္ဆိုေပမယ့္ ေနာင္မွာ ကမာၻလွည့္ခရီးသြားေတြကို ဆြဲေဆာင္ႏုိင္မယ့္အျပင္ ေဒသတြင္းႏုိင္ငံေတြၾကားမွာ အေစာဆုံး မီးရထားေျပးႏုိင္ခဲ့တဲ့ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံအျဖစ္ ျပတုိက္၊ ျပခန္းေတြနဲ႔ ေန႔တုိင္း ပိုက္ဆံဝင္မယ့္လုပ္ငန္းမ်ဳိးမွာ အသုံးတည့္မယ့္ အဖိုးတန္ ေက်ာက္မီးေသြးရထားစက္ေခါင္းႀကီးေတြကို တစ္ရက္စုပ္- တ႐ုတ္စက္ အေပါစား ဒီဇယ္စက္ေခါင္းေတြနဲ႔ လဲပစ္တယ္။ ႐ုတ္တရက္ၾကည့္ရင္ေတာ့ အသုံးမက်ေတာ့တဲ့ ေရေႏြးေငြ႔စက္ေခါင္းႀကီးတစ္လုံးနဲ႔ ဒီဇယ္စက္ေခါင္း အသစ္ ေလးငါးဆယ္လုံးရတယ္ဆုိေပမယ့္ တန္ဖိုးခ်င္းက မတူဘူးေလ။ တ႐ုတ္လုပ္ ဒီဇယ္စက္ေခါင္းေတြဆိုတာ အရည္အေသြးက သိတဲ့အတိုင္းပဲ။ သူတို႔ကေတာ့ေျပာမယ္ ျမန္မာ့မီးရထားအတြက္ ေကာင္းေစခ်င္တဳဲ့ေစတနာနဲ႔ လုပ္ခဲ့တယ္လို႔။ ဒါဆို ဘာေၾကာင့္ တျခားႏုိင္ငံေတြနဲ႔ မဆက္သြယ္ဘဲ တ႐ုတ္နဲ႔ ဆက္သြယ္ၿပီး လုပ္တာလဲ။ ကမာၻေပၚမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံလို ရထားသံလမ္း အက်ယ္မ်ဳိး သုံးတဲ့ ႏုိင္ငံက တ႐ုတ္တစ္ႏုိင္ငံပဲ ရွိတာလား။ ကိုယ္က်ဳိး မပါဘဲ လုပ္ခဲ့တယ္ဆိုတာ က်ေနာ္ေတာ့ ယုံကိုမယုံတာ။ ဒါေတာင္သူတို႔က ေျပာအုံးမယ္။ အေမရိကန္နဲ႔ ဥေရာပက ဆန္ရွင္လုပ္ထားလို႔ တ႐ုတ္နဲ႔ပဲ ဆက္သြယ္ရတာပါလို႔။ သူတို႔ ဝယ္ခ်င္တဲ့ဟာက် ပြဲစားႀကီး စင္ကာပူကိုသုံးၿပီး ဝယ္ခဲ့တာေတြက် မေျပာေတာ့ဘူး။
ျပည္သူအေပၚတင္မကဘူး သူတို႔ခုိင္းသမွ် တရား၏ မတရား၏၊ မွန္၏ မမွန္၏ မစဥ္းစားပဲ လုပ္ေပးခဲ့တဲ့ ဝန္ထမ္းေတြအေပၚေတာင္ ႐ုိးသားခဲ့လို႔လား။ ဒီမိုကေရစီနာမည္ခံထားတဲ့ အစိုးရအကူးအေျပာင္းေလးတင္မွာကို ကားသြင္းမယ့္ ေပၚလစီေတြ ေျပာင္းမယ္ဆိုတာ သိသိခ်ည္းနဲ႔ တ႐ုတ္လုပ္ ခ်ယ္ရီဝက္ဂြန္ကားေတြ ကစလ တံဆိပ္ေျပာင္းတပ္ၿပီး သိန္း၂၀ေက်ာ္ေလာက္ တန္တဲ့ကားကို သိန္းငါးဆယ္နဲ႔ အႀကံအဖန္လုပ္သြားေသးတာ။ ကားေပၚလစီေျပာင္းေတာ့လည္း ေလးဘီးကားစုတ္ေတြကို သူတို႔လူေတြပဲ လိုက္ဝယ္ၿပီး မရွိတဲ့သူေတြအေပၚ ထပ္ၿပီး အညြန္႔ခူးစားလို႔ရေအာင္ လုပ္ေပးသြားေသးတယ္။ မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္က အဲဒီလုပ္ရပ္ကို “သူေတာင္းစားလက္ထဲက ခြက္ကိုေတာင္ မသမာတဲ့နည္းနဲ႔ လုယူတဲ့လူေတြ” ဆုိၿပီး ဥပမာေပးတယ္။ အဲလိုအျဖစ္အပ်က္ေတြ ျပန္ေျပာင္းေျပာရရင္ မကုန္ႏုိင္ဘူး။ ေျပာျပန္ရင္လည္း သူတို႔ကိုပဲ အျပစ္တင္ေနတယ္ ျဖစ္အုံးမယ္။ လုပ္တာေတြကလည္း အလြဲေတြခ်ည္း။
ခက္တာက သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ အကုန္လုံး တတ္တယ္ထင္ေနတာ။ အဲလိုထင္ေအာင္လည္း သူတို႔ကို သင္ၾကားေလ့က်င့္ေပးလိုက္တဲ့ေနရာမွာ ဦးေႏွာက္ေဆးေပးလိုက္သလို ႐ုိက္ထည့္ေပးလိုက္တာ။ သူတို႔အခ်င္းခ်င္းကလြဲရင္ က်န္တဲ့သူေတြကို အထင္မႀကီး၊ အထင္ေသးေအာင္ လုပ္ေပးလိုက္တာ။ အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္က ပညာေရးစနစ္အလြဲေၾကာင့္ ဆယ္တန္းအမွတ္ေပါင္းစနစ္နဲ႔ ခြဲၿပီး တကၠသိုလ္တက္ခုိင္းတဲ့ ပုံစံေၾကာင့္ နယ္ပယ္တုိင္းမွာ သူတို႔သာ အေတာ္ဆုံး၊ သူတို႔သာ အထူးခြၽန္ဆုံးဆိုတဲ့ တစ္လြဲမာနေတြ တလူလူလြင့္ၿပီး သူတို႔ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ေလာကအျပင္ကလူေတြအားလုံးကုိ အထင္ေသး အျမင္ေသးနဲ႔ ျမင္တတ္၊ ၾကည့္တတ္တဲ့သူေတြ ေမြးထုတ္ေပးခဲ့တာ။ ငါတို႔ကို မထိနဲ႔ မီးပြင့္သြားမယ္ဆိုတဲ့ အုပ္စုစြဲ၊ အဖြဲ႔စြဲ၊ ယူနီေဖာင္းစြဲေတြျဖစ္ကုန္ေအာင္ ဒီစနစ္ဆုိးႀကီးက အေရာင္ဆုိးေပးလိုက္တာ။
ဒီေန႔ ျမင္ေနရတဲ့ သက္ေရာက္မႈအလြဲေတြက စနစ္ဆိုးရဲ႕ စီမံခန္႔ခြဲမႈအလြဲ၊ မေလ်ာ္ၾသဇာသုံးၿပီး ကိုယ္က်ဳိးရွာခဲ့တဲ့အလြဲေတြေၾကာင့္ ျဖစ္လာတာ။ ေနာက္ဆုံး ခံၾကရတာက ေအာက္ေျခက ျပည္သူလူထုေပါ့။ ေတာ္ပါေသးတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲ မဲဆြယ္ကာလနားနီးေနလို႔ သမၼတနဲ႔ တပ္ခ်ဳပ္ကိုယ္တုိင္လာၿပီး မိုးကာၿခဳံေပး၊ လိုအပ္တာ လမ္းညႊန္မွာၾကားေပး လုပ္သြားလို႔။ ႏုိ႔မို႔ဆို အရပ္ဖက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ ေဒသခံျပည္သူေတြ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ ေျဖရွင္းေနၾကရမွာ။ ဒါေပမယ့္ ဒီအျဖစ္အပ်က္မ်ဳိးက ေနာင္မွာလည္း လာအုံးမယ္။ အာဏာရွင္ေခတ္ တစ္ေလွ်ာက္ ေဆာက္ခဲ့၊တည္ခဲ့တဲ့ ဆည္ေတြ၊ တမံေတြ၊ ေရကာတာေတြကို အရည္အေသြးမီ မမီေတာ့မသိဘူး အဲဒီစီမံကိန္းကုိ တာဝန္ယူရတဲ့ အဆင့္ဆင့္ေသာ ဆည္ေျမာင္း အင္ဂ်င္နီယာေတြရဲ႕မိသားစုေတြကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ကို အဆင့္မီသြားၾကတယ္။ သူတို႔ကလည္း အထက္အဆင့္ဆင့္ကို ေဝပုံက် ဆက္သၾကရတာဆိုေတာ့ ဘယ္သူေတြ ဘယ္လို ရခဲ့၊ ယူခဲ့၊ ကဲ့ခဲ့၊ ခိုးခဲ့၊ ဝွက္ခဲ့၊ အလြဲသုံးခဲ့တယ္ဆိုတာ ကိုယ့္ဘာသာ အသိဆုံး။ သူတို႔အဲလုိ လုပ္ခဲ့တဲ့အတြက္ သူတို႔မိသားစုေတြ အဆင့္မီသြားခဲ့ေပမယ့္ ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္တာေရာ ဒီအဆင့္မမီ၊ ေနရာမမွန္ ဆည္ေတြ၊ တာတမံေတြေၾကာင့္ေရာ ေရလႊမ္း၊ ေရေက်ာ္၊ ေရလွ်ံတဲ့ဒဏ္ကို နာင္ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာအထိ မ်ဳိးဆက္ အဆင့္ဆင့္ အႀကီးအက်ယ္ ခံၾကရအုံးမယ္။ တရားရဲ႕လား။
ေနာင္မွာ ဒါမ်ဳိး ထပ္မျဖစ္ေစခ်င္ရင္ လက္ရွိဆည္ေတြရဲ႕ပတ္လည္မွာ၊ ေရအရင္းအျမင္ျဖစ္တဲ့ ျမစ္ေခ်ာင္းေတြ ေဘးေတြမွာ ေရေဝေရလဲ သစ္ပင္ေတြ၊ သစ္ေတာေတြ ျပန္စိုက္၊ ဆည္ၾကမ္းျပင္ ႏုန္းမ်ားလာရင္ ျပန္တူးေဖာ္ စတဲ့ လုပ္ငန္းေတြ အခ်ိန္မဆုိင္း လုုပ္မွရမယ္။ မတတ္သာလုိ႔ ေရေဖာက္ခ်ရမယ္ဆိုရင္ေတာင္ အနိမ့္ဆုံးအဆင့္ ေဒသခံျပည္သူေတြ လုံေလာက္တဲ့ အခ်ိန္ရေအာင္ ႀကိဳတင္ သတိေပး၊ ထုတ္ျပန္တာ၊ ကူညီေရြ႕ေျပာင္းေပးတာ လုပ္ရမယ္။ အခုဟာက ေဖာက္ခ်ခါနီး နာရီပိုင္းအလိုမွ ေျပာတာမ်ဳိး၊ ေျပာကိုမေျပာပဲ ဒီအတုိင္း ေဖာက္ခ်လိုက္တာမ်ဳိးေၾကာင့္ ျပည္သူေတြရဲ႕ အဖိုးတန္ အသက္အုိးအိမ္စည္းစိမ္ေတြ ဆုံး႐ႈံးသြားရင္ ဒါ ျပစ္မႈေျမာက္တဲ့ က်ဴးလြန္မႈျဖစ္သြားမယ္ဆိုတာ သိေစခ်င္တယ္။
လူသာေသခ်င္ ေသသြားမယ္၊ အမႈဆိုတာ ေဆြးမသြားဘူးဆိုတဲ့ ဆို႐ုိးစကား ရွိတယ္မဟုတ္လား။
ၿပီးခဲ့တဲ့ ဇူလုိင္လ ၂၀ရက္ေန႔ထုတ္ သတင္းစာမွာ ေရးျဖစ္ခဲ့တဲ့ ေခါင္းႀကီးကို ေဝဖန္ဖို႔၊ လြတ္လပ္စြာ သေဘာထားကြဲလြဲဖို႔နဲ႔ ဆင္ျခင္သတိျပဳမိၾကဖို႔ မွ်ေဝလိုက္တယ္။
-------------------------------------------------------
ဆည္ေဆာက္တမ္း ကစားျခင္း၏ အႏၲရာယ္
ယခုႏွစ္ မိုးရာသီသည္ မုတ္သုံမိုး အားေကာင္းျခင္းထက္ ရာသီဥတု ေဖာက္ျပန္ျခင္းေၾကာင့္ ကုန္ခဲ့သည့္ အႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္ ေနာက္ပိုင္း မိုးနည္းပါးေလ့ရွိသည့္ ျမန္မာႏုိင္ငံအလယ္ပိုင္း ေဒသမ်ားတြင္ပင္ မိုးအဆက္မျပတ္ ရြာသြန္းကာ ေရႀကီး၊ ေရလွ်ံမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိသည္။
အဆိုပါ ေနရာေဒသမ်ားကို ေလ့လာၾကည့္ေသာအခါ သာမန္မိုးသည္းထန္လြန္း၍ ေရႀကီးျခင္းထက္ ယင္းေဒသမ်ားတြင္ တည္ေဆာက္ထားသည့္ တစ္ဖက္ပိတ္ဆည္မ်ား၊ ေရေလွာင္တမံမ်ား က်ဳိးေပါက္မည့္ အႏၲရာယ္ကို ျမင္ကာ ေရမ်ားေဖာက္ခ်ျခင္းေၾကာင့္ ေရလွ်ံ၊ ေရနစ္ၾကျခင္းက အမ်ားစု ျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရသည္။
တည္ေဆာက္ထားသည့္ ဆည္၊ တာတမံမ်ား ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ ယင္းဆည္အတြင္းသို႔ စီးဝင္ေသာ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ား ပတ္ဝန္းက်င္တို႔တြင္ ေရေဝေရလဲ သစ္ေတာမ်ား မရွိျခင္းေၾကာင့္ ႏုန္းပို႔လာကာ ဆည္ၾကမ္းျပင္မ်ား တျဖည္းျဖည္း ျမင့္တက္လာျခင္းကိုလည္း လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားခဲ့ေသာေၾကာင့္ မိုးဆက္တိုက္ ရြာလိုက္သည္ႏွင့္ ဆည္ေရလွ်ံကာ မထိန္းႏုိင္ေတာ့ဘဲ ေဖာက္ခ်ျခင္း၊ က်ဳိးေပါက္ျခင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚရေပသည္။
မ်ားမၾကာမီ အခ်ဳိ႕ဆည္၊ တမံမ်ား က်ဳိးေပါက္ကာ အႀကီးအက်ယ္ ေရလႊမ္းမုိးမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္ေသာ အေျခအေနရွိေနရာ ေရေဘးဒုကၡသင့္ရန္ အလားအလာရွိေသာ ေနရာေဒသမ်ားတြင္ ႀကိဳတင္သတိေပးခ်က္ ထုတ္ျပန္ျခင္း၊ ေနရာေရႊ႕ေျပာင္းေပးျခင္း၊ ကယ္ဆယ္ေရး၊ ေထာက္ပံ့ေရးလုပ္ငန္းမ်ား အတြက္ အသင့္ျပင္ဆင္ထားၾကရန္ လိုေပမည္။
စင္စစ္အားျဖင့္ ယင္းကဲ့သို႔ လုပ္ငန္းမ်ားသည္ လူမႈဝန္ထမ္း၊ ကယ္ဆယ္ေရးႏွင့္ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရး ဝန္ႀကီးဌာန၊ မိုးေလဝသႏွင့္ ဇလေဗဒဦးစီးဌာန၊ မီးသတ္ဦးစီးဌာနတို႔ႏွင့္ တုိက္႐ိုက္သက္ဆုိင္ေသာ္ျငား ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ဌာနမ်ား၏ အေရးပါမႈကို ၂၀၀၈ နာဂစ္မုန္တုိင္း၏ ဆိုးရြားျပင္းထန္လွေသာ အေတြ႔အႀကံဳရွိထားသည့္ၾကားက စနစ္တက် ျပင္ဆင္ထားျခင္း မရွိေပ။
ကုန္ခဲ့သည့္ အႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္အတြင္း ႏုိင္ငံတစ္ဝန္း ဆည္ေဆာက္တမ္း ကစားခဲ့ၾကသကဲ့သုိ႔ ဆည္စီမံကိန္းမ်ားစြာကို အရည္အေသြး ျပည့္မီစြာ၊ လာဘ္စားမႈ နည္းပါးစြာ တည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္း မဟုတ္သျဖင့္ ယင္းတို႔၏ ေနာက္ဆက္တြဲ အက်ဳိးဆက္မ်ားအျဖစ္ ယေန႔ ေဒသခံျပည္သူမ်ား ခံစားေနရျခင္း ျဖစ္သည္။
အထူးသျဖင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲဟု ေခါင္းစဥ္တပ္ထားသည့္ တပ္မေတာ္အစိုးရ ထိပ္ပိုင္းတာဝန္ရွိသူမ်ားက ၂၀၀၁ ခုႏွစ္ တပ္မေတာ္ေန႔အမီ ဖြင့္လွစ္လိုေသာေၾကာင့္ အရည္အေသြးျပည့္မီျခင္း ရွိမရွိ၊ ဖြင့္လွစ္ခ်ိန္တန္၊ မတန္ ဆင္ျခင္သုံးသပ္မႈ မရွိဘဲ အမိန္႔အာဏာျဖင့္ အခ်ိန္မတိုင္မီ ဖြင့္လွစ္ခဲ့ေသာ က်ီးပင္အက္ဆည္ ညအခ်ိန္မေတာ္ က်ဳိးပ်က္သြားျခင္းေၾကာင့္ ကန္႔ဘလူၿမိဳ႕နယ္၊ ထန္းတပင္(ဇီးကုန္း)ႏွင့္ ေညာင္ဇင္ေက်းရြာအၾကားရွိ ေျမာင္ေဘာင္ရင္းတံတားတြင္ မႏၱေလး-ျမစ္ႀကီးနား ညအျမန္ရထား တစ္စင္းလုံး ေခ်ာင္းအတြင္း ျပဳတ္က်ကာ လူေပါင္းမ်ားစြာ အသက္ဆုံး႐ႈံးခဲ့ရသည္။
ဆည္ေျမာင္း၊ တာတမံမ်ားစြာ ေဆာက္လုပ္ျခင္းျဖင့္ ေရွးေခတ္က ဘုန္းကံႀကီးေသာ တုိင္းျပဳျပည္ျပဳ မင္းတရားႀကီးမ်ားအသြင္ အလြန္အကြၽံ ခ်ီးေျမႇာက္လုိသူမ်ားႏွင့္ ယင္းစီမံကိန္းမ်ားကို အေၾကာင္းျပဳကာ ႏုိင္ငံေတာ္ဘ႑ာ အလြဲသုံးစားျပဳလိုသူမ်ားေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတစ္ဝန္းတြင္ ရလာမည့္အက်ဳိးႏွင့္ ႀကဳံႏုိင္သည့္အျပစ္ ခ်ိန္ဆစဥ္းစားျခင္း မရွိဘဲ အရည္အေသြးမမီေသာ ဆည္၊ တာတမံမ်ားစြာ တည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္း၏ ေနာက္ဆက္တြဲ ျပႆနာမ်ား ဆက္တုိက္ေတြ႔ျမင္လာရေတာ့မည္ ျဖစ္ရာ ေဒသခံ ျပည္သူလူထု၏ အသက္အုိးအိမ္ စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ား ႀကိဳတင္ကာကြယ္ႏုိင္ေရး အလို႔ငွာ အထူးျပင္ဆင္ထားရန္လိုေၾကာင္း သတိေပးလိုရင္းျဖစ္သည္။
အယ္ဒီတာ (၁၉-၇-၂၀၁၅)

No comments:

Post a Comment