အခုအသစ္ဖြင့္ထားတဲ့ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၀က္ဆိုဒ္၊ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္နဲ႕အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္၀က္ဆိုဒ္ေတြကို ၀င္ေရာက္ေလ့လာၾကည့္ပါတယ္။ အင္တာနက္ နည္းပညာနဲ႕မိုဘိုင္းဖုန္း လူေတြအလြယ္တကူျဖစ္ေအာင္ အရင္အစိုးရက လုပ္ေပးႏိုင္ျခင္းက ပြင့္လင္းျမင္သာစနစ္ စတင္အေျချပဳလာပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အစိုးရဌာနဆိုင္ရာေတြ အစိုးရစီမံကိန္းနဲ႕ ေဒသဖြံ႕ျဖိဳးေရးေတြမွာ ေငြေၾကးဘယ္လိုသံုးစြဲသလဲ ဆိုတာ ပြင့္လင္းျမင္သာလာပါတယ္။ တကယ္ေဆာက္ရင္ ဘယ္ေလာက္ကုန္သလဲ၊ ပစၥည္းေစ်းႏႈန္း၊ လုပ္အားခေစ်းႏႈန္း၊ အရည္အေသြး အစရွိသျဖင့္ လြယ္ကူစြာ စစ္ေဆးသိရွိႏိုင္လို႕ ၾကိတ္ျပီးလုပ္ဖို႕ ေတာ္ေတာ္ခက္ခဲလာပါတယ္။ ရာထူးခန္႕ျခင္း၊ အဖြဲ႕အစည္းေခါင္းေဆာင္မ်ား လူေရြးခ်ယ္ျခင္း စတဲ့ေနရာမ်ားမွာလဲ အထူးသျဖင့္ ရပ္ေက်း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႈေရြးပြဲေတြ ပြင့္လင္းစြာ လုပ္ၾကတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အားလံုးရဲ့ ကိုယ္ေရးရာဇ၀င္မ်ား အရင္၀က္ဆိုဒ္ထက္ ပိုျပီး အလြယ္တကူ ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ ျပည္တြင္း အခ်ိန္ေပးႏိုင္သူမ်ားကေတာ့ လႊတ္ေတာ္ခ်နယ္ တီဗြီကေန ၾကည့္ႏိုင္သလို၊ အထူးသျဖင့္ ျပည္ပမွာေနထိုင္သူမ်ား အင္တာနက္လိုင္းေကာင္းတဲ့အတြက္ ဗြီဒီယိုမ်ားကို အလြယ္တကူၾကည့္ႏိုင္ပါျပီ။
.
အထူးသျဖင့္ေတာ့ ေငြေၾကးကိစၥေတြမွာ ပြင့္လင္းစြာ လုပ္ကိုင္ဖို႕ အလြန္ခက္ခဲပါတယ္။ အမွန္အတိုင္းေျပာရင္ ျမည္းတစ္ေကာင္နဲ႕ သားအဖ ပံုပမာလို
ဘာလုပ္လုပ္ အျပစ္ရွာၾကံေျပာၾကတဲ့ လူ႕အသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ ပြင့္လင္းစြာမလုပ္သင့္တဲ့အခန္းက႑ေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အမ်ားစုကေတာ့ ပြင့္လင္းလာၾကလာျပီး ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ့ ထိပ္ဆံုးျဖစ္တဲ့ ဘတ္ဂ်တ္ အသံုးစရိတ္၊ ေၾကြးျမီစီမံခန္႕ခြဲျခင္း၊ စီမံကိန္းမ်ားေငြအသံုးျပဳျခင္း၊ အေရးေပၚရံပံုေငြအသံုးျပဳျခင္း၊ ႏိုင္ငံရဲ့ ဗဟိုဘဏ္နဲ႕စာရင္းအင္းမ်ားကို ပိုမိုရွင္းလင္းစြာ ထုတ္ေဖၚျပီး၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွာ ေဆြးေႏြးၾကပါတယ္။ အဲဒီ ေဆြးေႏြးပံုမ်ားကို အင္တာနက္၊ ေဖ့ဘုတ္ နဲ႕ လႊတ္ေတာ္၀က္ဆိုက္၊ လႊတ္ေတာ္ခ်နယ္၊ တီဗြီမ်ားက တိုက္ရိုက္ျပျခင္း၊ တေန႕ကို ၃ၾကိမ္နဲ႕ အပတ္စဥ္ ထပ္ဆင့္လႊင့္ျပျခင္းတို႕အျပင္ .ဥပေဒမ်ားကိုပါ PDF စာရြက္စာတန္းမ်ား အလြယ္တကူ ေဒါင္းလုပ္ ၾကည့္ရႈႏုိင္ေအာင္ျပဳလုပ္ေပးထားတာ ၀မ္းသာစရာျဖစ္ပါတယ္။
.
၂၀၁၇-၁၈ ေငြေၾကးနဲ႕ပတ္သတ္လို႕
https://pyidaungsu.hluttaw.mm/reports ၀က္ဆိုဒ္မွာ ၀င္ၾကည့္တဲ့အခါ ေအာက္ပါ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ စာရြက္စာတမ္းမ်ားကို ေဒါင္းလုပ္ဖတ္ရႈႏိုင္တာကို ေတြ႕ရပါတယ္။
.
* ၂၀၁၈ ခုနွစ္ ၊ ဧျပီလမွ စက္တင္ဘာလအထိ (၆)လ အတႊက္ ျပည္ေထာင္စု၏ အရအသံုးခန့္မွန္းေျခငေႊစာရင္းနွင့္ ၂၀၁၈ ခုနွစ္၊ ျပည္ေထာင္စု၏ ဘ႑ာေငြ အရအသံုးဆုိင္ရာ ဥပေဒျကမ္းအေပါ္ ငေေႊျကးဆုိင္ရာသံုးသပ္ခ်က္ အစီရင္ခံစာ အမွတ္စဉ္(၃/၂၀၁၈)
.
* ၂၀၁၈ ခုနွစ္၊ ျပည္ေထာင္စု၏ ဘ႑ာေငြအရအသံုးဆုိင္ရာဥပေဒျကမ္းနွင့္စပ္လ်ဉ္း၍ ျပည္ေထာင္စုလႊွတ္ေတာ္ ဥပေဒျကမ္းပူးေပါင္းေကာ္မတီ၏ ဥပေဒဆုိင္ရာသံုးသပ္ခ်က္၊ ေလ့လာတေႊ့ရိွခ်က္နွင့္ သေဘာထားမွတ္ခ်က္အစီရင္ခံစာ
.
* ၂၀၁၈ ခုနွစ္၊ ဧျပီလမွ စက္တင္ဘာလအထိ (၆)လ အမ်ုိးသားစီမံကိန္းဥပေဒျကမ္းအေပါ္ ျပည္ေထာင္စုလႊွတ္ေတာ္၊ ဥပေဒျကမ္းပူးေပါင္းေကာ္မတီ၏ ေလ့လာတေႊ့ရိွခ်က္နွင့္ သေဘာထားမွတ္ခ်က္အစီရင္ခံစာ
.
* ၂၀၁၆-၂၀၁၇ ခု၊ ဘ႑ာေရးနွစ္ အစုိးရ၏ ျကေႊးျမီဆုိင္ရာနွစ္ပတ္လည္ အစီရင္ခံစာနွင့္ စပ္လ်ဉ္း၍ ေလ့လာတေႊ့ရိွခ်က္နွင့္ သေဘာထားမွတ္ခ်က္ အစီရင္ခံစာ အမွတ္ (၁/၂၀၁၈)
.
* ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ခု၊ ဘ႑ာေရးနွစ္ ပထမ(၆)လပတ္ ျပည္ေထာင္စုဘ႑ာေငြအရအသံုးဆုိင္ရာ အစီရင္ခံစာနွင့္ စပ္လ်ဉ္း၍ ေလ့လာတေႊ့ရိွခ်က္နွင့္ သေဘာထားမွတ္ခ်က္အစီရင္ခံစာ (၁၄/၂၀၁၇)
.
Reference
https://pyidaungsu.hluttaw.mm/reports
.
.
အထူးသျဖင့္ ေရရွည္တိုးတက္ေရးစီမံကိန္းမ်ားမွာ ေျပာတဲ့အတိုင္းလုပ္တာကို ျမင္ရပါတယ္။ စီမံကိန္း ၁၂၀ခုမွာ ရင္းႏွီးျမွတ္ႏွံမႈေပါင္း က်ပ္ ၅၃၂ ဘီလ်ံ (US$ 400 million) ၂၀၁၈ခု ၆လအတြင္း သံုးစြဲဖို႕ လ်ာထားတာ
(က) စိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴ၊ ဆည္ေျမာင္း ၃၄ခု ၁၂၆.၉၉ ဘီလ်ံ
(ခ) ပို႕ေဆာင္ဆက္သြယ္ေရး ၃၄ခု ၂၃၀.၁၂ ဘီလ်ံ
(ဂ) သယံဇာတနဲ႕သစ္ေတာထိန္းသိမ္းေရး ၂၀ခု ၆.၂၁ ဘီလ်ံ
(ဃ) လွ်ပ္စစ္နဲ႕စြမ္းအင္ ၄၇ခု ၁၀၆.၀၀ ဘီလ်ံ
(င) စက္မႈ ၃ခု ၃၈.၀၃ ဘီလ်ံ
(စ) စီမံဘ႑ာ ၁ခု ၁.၇၆ ဘီလ်ံ
(ဆ) ေဆာက္လုပ္ေရး ၉ခု ၁၀.၉၃ ဘီလ်ံ ..ေရးထားပါတယ္။ လယ္ယာစိုက္ေမြး၊ ပို႕ေဆာင္ေရး(လမ္းတံတား)၊ လွ်ပ္စစ္ က႑မ်ားမွာ ပိုမိုရင္းႏွီးထားပါတယ္။
.
ဒီေငြေၾကးကိစၥကို အမ်ားျပည္သူျမင္သာေအာင္ ပြင့္လင္းလာေစျပီး.. e-Government လုပ္ေဆာင္ျခင္း၊ ပြင့္လင္းျမင္သာလာျခင္း တနည္းအားျဖင့္ အဂတိတိုက္ဖ်က္ေရးရဲ့ အဓိကအက်ဆံုး ေငြေၾကးဆိုင္ရာ ေခါင္မိုးလံုေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တဆင့္ကေတာ့ ျပည္နယ္တိုင္းအစိုးရမ်ား၊ ဌာနဆိုင္ရာမ်ားကေန သူတို႕ဆီ ခ်ေပးလိုက္တဲ့ စီမံကိန္းမ်ား ေငြေၾကးမ်ားကို ပြင့္လင္းစြာ လုပ္လာၾကဖို႕ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။
.
ထံုးစံအတိုင္း ပြင့္လင္းလာေတာ့ လူေတြက လူအခ်င္းခ်င္း အပုတ္ခ်၊ ေဖာ္ထုတ္ၾကရင္း မဟုတ္တာေတြေတာ့ အမ်ားၾကီးျမင္လာရပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး (အားနာပါရဲ၊ ကေလးမုဒိမ္းမႈေတြကအစ ရာဇ၀တ္မႈေတြ ပိုမ်ားျပားလာတာကေတာ့ ဆိုးၾကိဳးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ လူပုဂၢိဳလ္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို ထိခိုက္ေျပာဆိုတာထက္ ျဖစ္ေနတဲ့ စနစ္အေျခအေနကို အျပဳသေဘာနဲ႕ ေရးသားေျပာဆိုဖို႕ လိုပါတယ္။ မိမိကလည္း မမွန္မကန္ျဖစ္ေနလို႕ အႏိုင္က်င့္ခံလိုက္ရသူမ်ားက ေရးသားေျပာဆိုမႈမလုပ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ မွားေနတဲ့ စာခ်ဳပ္ေတြ အားလံုးကို တေျဖးေျဖး လုပ္ရံုသာမက လွ်င္ျမန္ ျမန္ဆန္လာေအာင္ တပ္မေတာ္နဲ႕ ဌာနဆိုင္ရာမ်ားမွာ လူအေျပာင္းအလဲမ်ား လုပ္ေနၾကပါတယ္။
.
.
ဘတ္ဂ်တ္
အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ဘတ္ဂ်တ္ကို စနစ္တက် မွန္ကန္စြာ စစ္ေဆးဖို႕လြယ္ကူေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနပါတယ္။ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ကစတင္ျပီး အင္တာနက္ ၀က္ဆိုဒ္မွာ အစိုးရဘတ္ဂ်တ္ ပညာေပးစာအုပ္ ထုတ္ေ၀ျပီး၊ ျပည္သူလူထုအားလံုး တကမၻာလံုးပါ ျမင္ေတြ႕၊ ေဒါင္းလုပ္ႏိုင္ေအာင္ ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ျပီးရင္ တိုင္းေဒသၾကီးအဆင့္ ဘတ္ဂ်တ္မ်ားကို အင္တာနက္မွာ ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ ျမင္ေတြ႕ရဖို႕၊ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။
.
.
ဘတ္ဂ်တ္ကို ၾကည့္ရႈျခင္းအားျဖင့္
* ပုဂၢလိကပိုင္က႑ အားနည္းေနဆဲျဖစ္ျပီး၊ ႏိုင္ငံပိုင္မ်ားကို အမ်ားပိုင္ေျပာင္းလဲဖို႕ ဖြင့္လွစ္ျပီးျဖစ္တဲ့ စေတာ့ရွယ္ယာေစ်းကြက္မွာ တင္ႏိုင္ဖို႕ ေတာ္ေတာ္ၾကိဳးစားရဦးမယ္ျဖစ္ပါတယ္။
.
အထူးသျဖင့္ေတာ့ ေငြေၾကးကိစၥေတြမွာ ပြင့္လင္းစြာ လုပ္ကိုင္ဖို႕ အလြန္ခက္ခဲပါတယ္။ အမွန္အတိုင္းေျပာရင္ ျမည္းတစ္ေကာင္နဲ႕ သားအဖ ပံုပမာလို
ဘာလုပ္လုပ္ အျပစ္ရွာၾကံေျပာၾကတဲ့ လူ႕အသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ ပြင့္လင္းစြာမလုပ္သင့္တဲ့အခန္းက႑ေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အမ်ားစုကေတာ့ ပြင့္လင္းလာၾကလာျပီး ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ့ ထိပ္ဆံုးျဖစ္တဲ့ ဘတ္ဂ်တ္ အသံုးစရိတ္၊ ေၾကြးျမီစီမံခန္႕ခြဲျခင္း၊ စီမံကိန္းမ်ားေငြအသံုးျပဳျခင္း၊ အေရးေပၚရံပံုေငြအသံုးျပဳျခင္း၊ ႏိုင္ငံရဲ့ ဗဟိုဘဏ္နဲ႕စာရင္းအင္းမ်ားကို ပိုမိုရွင္းလင္းစြာ ထုတ္ေဖၚျပီး၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွာ ေဆြးေႏြးၾကပါတယ္။ အဲဒီ ေဆြးေႏြးပံုမ်ားကို အင္တာနက္၊ ေဖ့ဘုတ္ နဲ႕ လႊတ္ေတာ္၀က္ဆိုက္၊ လႊတ္ေတာ္ခ်နယ္၊ တီဗြီမ်ားက တိုက္ရိုက္ျပျခင္း၊ တေန႕ကို ၃ၾကိမ္နဲ႕ အပတ္စဥ္ ထပ္ဆင့္လႊင့္ျပျခင္းတို႕အျပင္ .ဥပေဒမ်ားကိုပါ PDF စာရြက္စာတန္းမ်ား အလြယ္တကူ ေဒါင္းလုပ္ ၾကည့္ရႈႏုိင္ေအာင္ျပဳလုပ္ေပးထားတာ ၀မ္းသာစရာျဖစ္ပါတယ္။
.
၂၀၁၇-၁၈ ေငြေၾကးနဲ႕ပတ္သတ္လို႕
https://pyidaungsu.hluttaw.mm/reports ၀က္ဆိုဒ္မွာ ၀င္ၾကည့္တဲ့အခါ ေအာက္ပါ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ စာရြက္စာတမ္းမ်ားကို ေဒါင္းလုပ္ဖတ္ရႈႏိုင္တာကို ေတြ႕ရပါတယ္။
.
* ၂၀၁၈ ခုနွစ္ ၊ ဧျပီလမွ စက္တင္ဘာလအထိ (၆)လ အတႊက္ ျပည္ေထာင္စု၏ အရအသံုးခန့္မွန္းေျခငေႊစာရင္းနွင့္ ၂၀၁၈ ခုနွစ္၊ ျပည္ေထာင္စု၏ ဘ႑ာေငြ အရအသံုးဆုိင္ရာ ဥပေဒျကမ္းအေပါ္ ငေေႊျကးဆုိင္ရာသံုးသပ္ခ်က္ အစီရင္ခံစာ အမွတ္စဉ္(၃/၂၀၁၈)
.
* ၂၀၁၈ ခုနွစ္၊ ျပည္ေထာင္စု၏ ဘ႑ာေငြအရအသံုးဆုိင္ရာဥပေဒျကမ္းနွင့္စပ္လ်ဉ္း၍ ျပည္ေထာင္စုလႊွတ္ေတာ္ ဥပေဒျကမ္းပူးေပါင္းေကာ္မတီ၏ ဥပေဒဆုိင္ရာသံုးသပ္ခ်က္၊ ေလ့လာတေႊ့ရိွခ်က္နွင့္ သေဘာထားမွတ္ခ်က္အစီရင္ခံစာ
.
* ၂၀၁၈ ခုနွစ္၊ ဧျပီလမွ စက္တင္ဘာလအထိ (၆)လ အမ်ုိးသားစီမံကိန္းဥပေဒျကမ္းအေပါ္ ျပည္ေထာင္စုလႊွတ္ေတာ္၊ ဥပေဒျကမ္းပူးေပါင္းေကာ္မတီ၏ ေလ့လာတေႊ့ရိွခ်က္နွင့္ သေဘာထားမွတ္ခ်က္အစီရင္ခံစာ
.
* ၂၀၁၆-၂၀၁၇ ခု၊ ဘ႑ာေရးနွစ္ အစုိးရ၏ ျကေႊးျမီဆုိင္ရာနွစ္ပတ္လည္ အစီရင္ခံစာနွင့္ စပ္လ်ဉ္း၍ ေလ့လာတေႊ့ရိွခ်က္နွင့္ သေဘာထားမွတ္ခ်က္ အစီရင္ခံစာ အမွတ္ (၁/၂၀၁၈)
.
* ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ခု၊ ဘ႑ာေရးနွစ္ ပထမ(၆)လပတ္ ျပည္ေထာင္စုဘ႑ာေငြအရအသံုးဆုိင္ရာ အစီရင္ခံစာနွင့္ စပ္လ်ဉ္း၍ ေလ့လာတေႊ့ရိွခ်က္နွင့္ သေဘာထားမွတ္ခ်က္အစီရင္ခံစာ (၁၄/၂၀၁၇)
.
Reference
https://pyidaungsu.hluttaw.mm/reports
.
.
အထူးသျဖင့္ ေရရွည္တိုးတက္ေရးစီမံကိန္းမ်ားမွာ ေျပာတဲ့အတိုင္းလုပ္တာကို ျမင္ရပါတယ္။ စီမံကိန္း ၁၂၀ခုမွာ ရင္းႏွီးျမွတ္ႏွံမႈေပါင္း က်ပ္ ၅၃၂ ဘီလ်ံ (US$ 400 million) ၂၀၁၈ခု ၆လအတြင္း သံုးစြဲဖို႕ လ်ာထားတာ
(က) စိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴ၊ ဆည္ေျမာင္း ၃၄ခု ၁၂၆.၉၉ ဘီလ်ံ
(ခ) ပို႕ေဆာင္ဆက္သြယ္ေရး ၃၄ခု ၂၃၀.၁၂ ဘီလ်ံ
(ဂ) သယံဇာတနဲ႕သစ္ေတာထိန္းသိမ္းေရး ၂၀ခု ၆.၂၁ ဘီလ်ံ
(ဃ) လွ်ပ္စစ္နဲ႕စြမ္းအင္ ၄၇ခု ၁၀၆.၀၀ ဘီလ်ံ
(င) စက္မႈ ၃ခု ၃၈.၀၃ ဘီလ်ံ
(စ) စီမံဘ႑ာ ၁ခု ၁.၇၆ ဘီလ်ံ
(ဆ) ေဆာက္လုပ္ေရး ၉ခု ၁၀.၉၃ ဘီလ်ံ ..ေရးထားပါတယ္။ လယ္ယာစိုက္ေမြး၊ ပို႕ေဆာင္ေရး(လမ္းတံတား)၊ လွ်ပ္စစ္ က႑မ်ားမွာ ပိုမိုရင္းႏွီးထားပါတယ္။
.
ဒီေငြေၾကးကိစၥကို အမ်ားျပည္သူျမင္သာေအာင္ ပြင့္လင္းလာေစျပီး.. e-Government လုပ္ေဆာင္ျခင္း၊ ပြင့္လင္းျမင္သာလာျခင္း တနည္းအားျဖင့္ အဂတိတိုက္ဖ်က္ေရးရဲ့ အဓိကအက်ဆံုး ေငြေၾကးဆိုင္ရာ ေခါင္မိုးလံုေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တဆင့္ကေတာ့ ျပည္နယ္တိုင္းအစိုးရမ်ား၊ ဌာနဆိုင္ရာမ်ားကေန သူတို႕ဆီ ခ်ေပးလိုက္တဲ့ စီမံကိန္းမ်ား ေငြေၾကးမ်ားကို ပြင့္လင္းစြာ လုပ္လာၾကဖို႕ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။
.
ထံုးစံအတိုင္း ပြင့္လင္းလာေတာ့ လူေတြက လူအခ်င္းခ်င္း အပုတ္ခ်၊ ေဖာ္ထုတ္ၾကရင္း မဟုတ္တာေတြေတာ့ အမ်ားၾကီးျမင္လာရပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး (အားနာပါရဲ၊ ကေလးမုဒိမ္းမႈေတြကအစ ရာဇ၀တ္မႈေတြ ပိုမ်ားျပားလာတာကေတာ့ ဆိုးၾကိဳးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ လူပုဂၢိဳလ္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို ထိခိုက္ေျပာဆိုတာထက္ ျဖစ္ေနတဲ့ စနစ္အေျခအေနကို အျပဳသေဘာနဲ႕ ေရးသားေျပာဆိုဖို႕ လိုပါတယ္။ မိမိကလည္း မမွန္မကန္ျဖစ္ေနလို႕ အႏိုင္က်င့္ခံလိုက္ရသူမ်ားက ေရးသားေျပာဆိုမႈမလုပ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ မွားေနတဲ့ စာခ်ဳပ္ေတြ အားလံုးကို တေျဖးေျဖး လုပ္ရံုသာမက လွ်င္ျမန္ ျမန္ဆန္လာေအာင္ တပ္မေတာ္နဲ႕ ဌာနဆိုင္ရာမ်ားမွာ လူအေျပာင္းအလဲမ်ား လုပ္ေနၾကပါတယ္။
.
.
ဘတ္ဂ်တ္
အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ဘတ္ဂ်တ္ကို စနစ္တက် မွန္ကန္စြာ စစ္ေဆးဖို႕လြယ္ကူေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနပါတယ္။ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ကစတင္ျပီး အင္တာနက္ ၀က္ဆိုဒ္မွာ အစိုးရဘတ္ဂ်တ္ ပညာေပးစာအုပ္ ထုတ္ေ၀ျပီး၊ ျပည္သူလူထုအားလံုး တကမၻာလံုးပါ ျမင္ေတြ႕၊ ေဒါင္းလုပ္ႏိုင္ေအာင္ ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ျပီးရင္ တိုင္းေဒသၾကီးအဆင့္ ဘတ္ဂ်တ္မ်ားကို အင္တာနက္မွာ ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ ျမင္ေတြ႕ရဖို႕၊ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။
.
.
ဘတ္ဂ်တ္ကို ၾကည့္ရႈျခင္းအားျဖင့္
* ပုဂၢလိကပိုင္က႑ အားနည္းေနဆဲျဖစ္ျပီး၊ ႏိုင္ငံပိုင္မ်ားကို အမ်ားပိုင္ေျပာင္းလဲဖို႕ ဖြင့္လွစ္ျပီးျဖစ္တဲ့ စေတာ့ရွယ္ယာေစ်းကြက္မွာ တင္ႏိုင္ဖို႕ ေတာ္ေတာ္ၾကိဳးစားရဦးမယ္ျဖစ္ပါတယ္။
ရေငြမ်ားကို ေလ့လာၾကည့္ရင္
* အခြန္ေကာက္မ်ားမွာလည္း Tax per GDP အခ်ိဳးက ၇% ပဲရွိပါေသးတယ္။ ၂၀၁၂ တုန္းက ၂%ေတာင္မရွိတဲ့အေျခအေနက ၇% အထ္ိ တိုးတက္လာျခင္းကို အားရစရာေကာင္းေပမဲ့ အာစီယံႏိုင္ငံမ်ားက ၃၀% အထက္မွာ ရွိပါတယ္။ Tax ကို မွန္ကန္စြာ ေကာက္ခံႏိုင္ဖို႕ e-Government စနစ္ အျမန္ဆံုး ေလ့က်င့္သင္ၾကား အခ်ိန္နဲ႕ေငြ အသံုးခ်ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမိဳ႕နယ္ေပါင္း ၃၂၀ေက်ာ္ရဲ့ အခြန္ဌာနမ်ားက e-Government Tax System ကို ေခါင္းမာစြာ ခုခံၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။ အခြန္ဦးစီးဌာနမွာ အလြန္ၾကီးမားတဲ့ တိုင္းျပည္ဘ႑ာယိုဖိတ္မႈအျပင္ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈေၾကာင့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား လည္ပင္းညွစ္ခံေနရပါတယ္။ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ အိမ္ျခံေျမအေရာင္း၀ယ္လုပ္သူမ်ားလည္း ေခတ္စနစ္နဲ႕အညီ တရား၀င္ အခြန္ေပးေဆာင္ခ်င္ေပမဲ့ မျဖစ္ႏုိင္ေသးတဲ့ ကာလပါ။
.
* အစိုးရဌာနမ်ားကပဲ အမ်ားဆံုးရရွိေနပါတယ္။ ျမန္မာေရနံႏွင့္သဘာ၀လုပ္ငန္း၊ အမွတ္(၁)(၂) သတၱဳတြင္း၊ ျမန္မာ့ေက်ာက္မ်က္ရတနာ မ်ားကရေငြမ်ားနဲ႕ လွ်ပ္စစ္၊ လယ္ဆယ္၊ စီမံဘ႑ာ စတဲ့ဌာနေတြကိ ႏိုင္ငံတကာေခ်းေငြမ်ားစြာ စုစုေပါင္း ဘတ္ဂ်တ္ ၂၀၁၆-၂၀၁၇ က ဘီလ်ံ ၂၀၂၆၇ (US$ 16.2 billion) ျဖစ္ပါတယ္။ အခြန္ေကာက္ေငြက ၆၂၂၀ ဘီလ်ံ (37%,$ 4.78 billion), ႏိုင္ငံပိုင္စီးပြားေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ား ၈၄၀၉ ဘီလ်ံ (49%, $ 6.4 billion), အျခားရေငြ ၂၃၅၀ ဘီလ်ံ (14%, $1.7 billion) ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံပိုင္အခ်ိဳးအစားက ၄၉% အထိ ရွိေနပါတယ္။ Ref: see the Budget Image
အထူးသျဖင့္ အခြန္စည္းၾကပ္စနစ္မွာ ဗဟိုဦးစီးျဖစ္ေနျပီး ျပည္နယ္မ်ားကို မွ်တစြာ ခြဲေ၀ေပးဖို႕လိုပါတယ္။
.
* ႏိုင္ငံျခားေခ်းေငြ အေျမာက္အမ်ားလည္း ပါ၀င္ေနပါတယ္။ စီမံကိန္းအမ်ားစုက ျပည္ပေခ်းေငြမ်ားနဲ႕ပဲ လုပ္ေဆာင္ေနရပါတယ္။
.
* အစိုးရဌာနမ်ားကပဲ အမ်ားဆံုးရရွိေနပါတယ္။ ျမန္မာေရနံႏွင့္သဘာ၀လုပ္ငန္း၊ အမွတ္(၁)(၂) သတၱဳတြင္း၊ ျမန္မာ့ေက်ာက္မ်က္ရတနာ မ်ားကရေငြမ်ားနဲ႕ လွ်ပ္စစ္၊ လယ္ဆယ္၊ စီမံဘ႑ာ စတဲ့ဌာနေတြကိ ႏိုင္ငံတကာေခ်းေငြမ်ားစြာ စုစုေပါင္း ဘတ္ဂ်တ္ ၂၀၁၆-၂၀၁၇ က ဘီလ်ံ ၂၀၂၆၇ (US$ 16.2 billion) ျဖစ္ပါတယ္။ အခြန္ေကာက္ေငြက ၆၂၂၀ ဘီလ်ံ (37%,$ 4.78 billion), ႏိုင္ငံပိုင္စီးပြားေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ား ၈၄၀၉ ဘီလ်ံ (49%, $ 6.4 billion), အျခားရေငြ ၂၃၅၀ ဘီလ်ံ (14%, $1.7 billion) ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံပိုင္အခ်ိဳးအစားက ၄၉% အထိ ရွိေနပါတယ္။ Ref: see the Budget Image
အထူးသျဖင့္ အခြန္စည္းၾကပ္စနစ္မွာ ဗဟိုဦးစီးျဖစ္ေနျပီး ျပည္နယ္မ်ားကို မွ်တစြာ ခြဲေ၀ေပးဖို႕လိုပါတယ္။
.
* ႏိုင္ငံျခားေခ်းေငြ အေျမာက္အမ်ားလည္း ပါ၀င္ေနပါတယ္။ စီမံကိန္းအမ်ားစုက ျပည္ပေခ်းေငြမ်ားနဲ႕ပဲ လုပ္ေဆာင္ေနရပါတယ္။
* ဘ႑ာေငြ သံုးစြဲျခင္းမွာေတာ့ ျပသနာၾကီးျဖစ္ေနပါတယ္။ ဇီးသီးဗန္းေမွာက္ျခင္းကို လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ေမးခြန္းမ်ား်၊ အဆိုမ်ား၊ ဥပေဒမ်ား နဲ႕ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ၀န္ၾကီးမ်ား ေမးခြန္းေျမဖို႕ေတာင္ အခက္ခဲျဖစ္ေနတဲ့ လက္ရွိအေျခအေနပါ။ Third Party စနစ္၊ တင္ဒါစနစ္၊ အရည္အေသြးစစ္ေဆးျခင္း၊ အာမခံစနစ္၊ စာရင္းစစ္စနစ္ စတဲ့ အေျခခံအေဆာက္အဦမ်ား လိုအပ္ေနပါတယ္။ လမ္းတံတား၊ လွ်ပ္စစ္၊ ဆက္သြယ္ေရးအျပင္ ..ေငြေၾကးနဲ႕ဆိုင္တဲ့ ဘဏ္လုပ္ငန္း၊ အာလမခံလုပ္ငန္း၊ စာရင္းစစ္လုပ္ငန္း၊ အရည္ေသြးစစ္ေဆးလုပ္ငန္းမ်ား မခိုင္မာေသးသေရြ႕ ဇီးသီးဗန္းမ်ား ေမွာက္ေနဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မွန္ေခ် ၃၀%ကေန ၅၀% အထိ အစိုးရစီမံကိန္းမ်ားမွာ ဇီးသီးဗန္းေမွာက္မယ္လို႕ ခန္႕မွန္းပါတယ္။
.
.
ဥပေဒမ်ား
အားေကာင္းလာေပမဲ့ နည္းဥပေဒမ်ား မရွိေသးတာလည္း အမ်ားၾကီးျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ အေကာင္အထည္ေဖၚမဲ့ဌာနဆိုင္ရာမ်ားက ဒီေငြေတြကို ေျမျပင္မွာလက္ေတြ႕ အသံုးခ်ရပါတယ္။ အဲဒီ ဌာနဆိုင္ရာမ်ားရဲ့ ၀န္ၾကီးဌာနက ပြင့္လင္းမႈဆိုတာ လႊတ္ေတာ္လို ပြင့္လင္းမႈမရွိေသးတာ အားနည္းခ်က္ၾကီးတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ၀န္ၾကီးဌာနမ်ားရဲ့ ၀က္ဆိုဒ္ကို ၾကည့္ရင္ တင္ဒါေခၚတာေတြပဲ ေတြ႕ျပီး စီမံကိန္းမ်ားကို ဘယ္လို ထိမ္းေၾကာင္းကြပ္ကဲသလဲဆိုတာ မေဖာ္ျပႏိုင္ပါဘူး။ အလြန္ ဗေလာင္းဗလဲ ျဖစ္ေနလို႕ပါ။ စီမံကိန္း ေငြေၾကးသံုးစြဲမႈကို ေဖာ္ျပခိုင္းေတာ့ သူတို႕တင္ဒါရတဲ့ ကုမဏီမ်ားကိုပဲ စာရင္းရွင္းခိုင္းပါတယ္။ ေျမျပင္မွာ တကယ္လုပ္တဲ့ ကုမဏီမ်ားကလည္း ဌာနဆိုင္ရာမ်ားက စာရင္းရွင္းခိုင္းရင္လဲ ရွင္းမေပးပါဘူး။ လာေရာက္စာရင္းစစ္ စစ္ေဆးဖို႕ လဲ ထိေရာက္စြာ မလုပ္ႏုိင္လို႕ လႊတ္ေတာ္မွာ Third Party စနစ္ကို အျမန္ဆံုး အေကာင္ထည္ေဖာ္ဖို႕ ေဆြးေႏြးအတည္ျပဳျခင္း လုပ္ရပါတယ္။
.
.
ေငြေၾကးပြင့္လင္းလာျခင္းအက်ိဳးေက်းဇူး
အထူးသျဖင့္ အဂတိလိုက္စားမႈ အရင္လို လြယ္လြယ္ကူကူ မျဖစ္လာေတာ့ပါဘူး။ အခုေတာ့ PPP Public Private Partnership ဆိုတဲ့ B.O.T Built Operate Transfer ဆိုတဲ့ နည္းစနစ္နဲ႕ ၀င္လာၾကပါတယ္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျမိဳ႕ျပလူထုထံက ျပန္လည္ေကာက္ယူမဲ့ ေငြေၾကးစနစ္မ်ားျဖစ္ပါတယ္။ အလကားရတယ္ ဆိုျပီး လက္ခံလိုက္လို႕ အင္ဒိုနီးရွားနဲ႕ ဖိလစ္ပိုင္မွာ လွ်ပ္စစ္ေစ်းႏႈန္းအလြန္ၾကီးသြားလို႕ အစိုးရက ေထာက္ပံ့ေပးထားျပီး ျပည္သူ႕ဘ႑ာ အၾကီးအက်ယ္နစ္နာေနတာ ယခုတိုင္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အလကားရတဲ့ ရင္းႏွီးျမွတ္ႏွံမႈမ်ိဳး ဥပမာ ျမစ္ဆံုလွ်ပ္စစ္၊ ေၾကးနီ၊ ေရႊဂတ္စ္ စတဲ့ ေငြေၾကးစနစ္မ်ားကိုေတာ့ အထူးၾကြမ္းက်င္တဲ့ ျမန္မာ့အေရးပညာရွင္မ်ားနဲ႕ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ား ပြင့္လင္းစြာ အဂတိမရွိေအာင္ ဆံုးျဖတ္ရမယ္ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက ေခါင္းေဆာင္မ်ား အထူးသျဖင့္ လစာနည္း ဌာနဆိုင္ရာ ညြန္မႈး ညြန္ခ်ဳပ္မ်ားကို ေဒၚလာ၁သိန္းေလာက္ ေပးျပီး သန္းေပါင္းမ်ားစြာ
စီမံကိန္းေတြအတြက္ ေထာက္ခံလက္မွတ္ရယူႏိုင္ပါတယ္။
.
ဒါေၾကာင့္ စီမံကိန္း အၾကီးစားမ်ားကို ျမန္မာပညာရွင္မ်ားသာမက ႏိုင္ငံတကာက သိကၡာရွိတဲ့ ပုဂိုလ္၊ ကုမဏီ မ်ားနဲ႕လုပ္ကိုင္၊ တိုင္ပင္၊ ဆံုးျဖတ္ဖို႕လိုပါတယ္။ အခုအခ်ိန္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွတ္ႏွံမႈနဲ႕ ေခ်းေငြမ်ားမွာ စီမံဘ႑ာ တစ္ခုတည္းမဟုတ္ေတာ့ပဲ ၊ ရင္းႏွီးျမွတ္ႏွံေကာ္မရွင္ သာမက အစိုးရပညာရွင္အဖြဲ႕မ်ားအျပင္ လႊတ္ေတာ္က ေငြေၾကးေကာ္မတီမ်ားနဲ႕ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွာ ေဆြးေႏြးအတည္ျပဳ လုပ္ကိုင္ေနျပီ ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရကေတာ့ အၾကပ္အတည္း ရိုက္ေနပါတယ္။
.
ေျမျပင္အေျခအေနက ရႈပ္ေထြးေနေပမဲ့ ေခါင္မိုးလံုဖို႕ အဓိက လႊတ္ေတာ္နဲ႕အစိုးရမ်ား ဥပေဒျပဳျခင္း၊ အျပန္လွန္ေလးစားစြာ ထိမ္းေက်ာင္းျခင္းမ်ား ပြင့္လင္းစြာလုပ္ကိုင္လာၾကတာ အားရစရာျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရ၀န္ၾကီးမ်ားနဲ႕ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ပုဂၢိဳလ္ၾကီးမ်ား လြႊတ္ေတာ္မွာ လာေရာက္ေျဖၾကားရတာေတာ့ သူတို႕အဖို႕ အၾကပ္အတည္းျဖစ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠဌၾကီးမ်ားကလည္း ပုဂၢိဳလ္ေရး မထိခိုက္ေအာင္ ေျပာဆို ေဆြးေႏြးၾကဖို႕ အျမဲသတိေပးေနရပါတယ္။
.
ကိုးကား ၀က္ဆိုဒ္မ်ား
* ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္
https://pyidaungsu.hluttaw.mm
.
* သမၼတ
http://www.president-office.gov.mm/
.
* အတိုင္ပင္ခံပဂၢိဳလ္
http://www.statecounsellor.gov.mm/
.
* စီမံဘ႑ာ
www.mopt.gov.mm or www.mof.gov.mm
.
.
* ရင္းႏွီးျမွတ္ႏွံ
https://dica.gov.mmမႈ.
.
ဥပေဒမ်ား
အားေကာင္းလာေပမဲ့ နည္းဥပေဒမ်ား မရွိေသးတာလည္း အမ်ားၾကီးျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ အေကာင္အထည္ေဖၚမဲ့ဌာနဆိုင္ရာမ်ားက ဒီေငြေတြကို ေျမျပင္မွာလက္ေတြ႕ အသံုးခ်ရပါတယ္။ အဲဒီ ဌာနဆိုင္ရာမ်ားရဲ့ ၀န္ၾကီးဌာနက ပြင့္လင္းမႈဆိုတာ လႊတ္ေတာ္လို ပြင့္လင္းမႈမရွိေသးတာ အားနည္းခ်က္ၾကီးတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ၀န္ၾကီးဌာနမ်ားရဲ့ ၀က္ဆိုဒ္ကို ၾကည့္ရင္ တင္ဒါေခၚတာေတြပဲ ေတြ႕ျပီး စီမံကိန္းမ်ားကို ဘယ္လို ထိမ္းေၾကာင္းကြပ္ကဲသလဲဆိုတာ မေဖာ္ျပႏိုင္ပါဘူး။ အလြန္ ဗေလာင္းဗလဲ ျဖစ္ေနလို႕ပါ။ စီမံကိန္း ေငြေၾကးသံုးစြဲမႈကို ေဖာ္ျပခိုင္းေတာ့ သူတို႕တင္ဒါရတဲ့ ကုမဏီမ်ားကိုပဲ စာရင္းရွင္းခိုင္းပါတယ္။ ေျမျပင္မွာ တကယ္လုပ္တဲ့ ကုမဏီမ်ားကလည္း ဌာနဆိုင္ရာမ်ားက စာရင္းရွင္းခိုင္းရင္လဲ ရွင္းမေပးပါဘူး။ လာေရာက္စာရင္းစစ္ စစ္ေဆးဖို႕ လဲ ထိေရာက္စြာ မလုပ္ႏုိင္လို႕ လႊတ္ေတာ္မွာ Third Party စနစ္ကို အျမန္ဆံုး အေကာင္ထည္ေဖာ္ဖို႕ ေဆြးေႏြးအတည္ျပဳျခင္း လုပ္ရပါတယ္။
.
.
ေငြေၾကးပြင့္လင္းလာျခင္းအက်ိဳးေက်းဇူး
အထူးသျဖင့္ အဂတိလိုက္စားမႈ အရင္လို လြယ္လြယ္ကူကူ မျဖစ္လာေတာ့ပါဘူး။ အခုေတာ့ PPP Public Private Partnership ဆိုတဲ့ B.O.T Built Operate Transfer ဆိုတဲ့ နည္းစနစ္နဲ႕ ၀င္လာၾကပါတယ္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျမိဳ႕ျပလူထုထံက ျပန္လည္ေကာက္ယူမဲ့ ေငြေၾကးစနစ္မ်ားျဖစ္ပါတယ္။ အလကားရတယ္ ဆိုျပီး လက္ခံလိုက္လို႕ အင္ဒိုနီးရွားနဲ႕ ဖိလစ္ပိုင္မွာ လွ်ပ္စစ္ေစ်းႏႈန္းအလြန္ၾကီးသြားလို႕ အစိုးရက ေထာက္ပံ့ေပးထားျပီး ျပည္သူ႕ဘ႑ာ အၾကီးအက်ယ္နစ္နာေနတာ ယခုတိုင္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အလကားရတဲ့ ရင္းႏွီးျမွတ္ႏွံမႈမ်ိဳး ဥပမာ ျမစ္ဆံုလွ်ပ္စစ္၊ ေၾကးနီ၊ ေရႊဂတ္စ္ စတဲ့ ေငြေၾကးစနစ္မ်ားကိုေတာ့ အထူးၾကြမ္းက်င္တဲ့ ျမန္မာ့အေရးပညာရွင္မ်ားနဲ႕ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ား ပြင့္လင္းစြာ အဂတိမရွိေအာင္ ဆံုးျဖတ္ရမယ္ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက ေခါင္းေဆာင္မ်ား အထူးသျဖင့္ လစာနည္း ဌာနဆိုင္ရာ ညြန္မႈး ညြန္ခ်ဳပ္မ်ားကို ေဒၚလာ၁သိန္းေလာက္ ေပးျပီး သန္းေပါင္းမ်ားစြာ
စီမံကိန္းေတြအတြက္ ေထာက္ခံလက္မွတ္ရယူႏိုင္ပါတယ္။
.
ဒါေၾကာင့္ စီမံကိန္း အၾကီးစားမ်ားကို ျမန္မာပညာရွင္မ်ားသာမက ႏိုင္ငံတကာက သိကၡာရွိတဲ့ ပုဂိုလ္၊ ကုမဏီ မ်ားနဲ႕လုပ္ကိုင္၊ တိုင္ပင္၊ ဆံုးျဖတ္ဖို႕လိုပါတယ္။ အခုအခ်ိန္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွတ္ႏွံမႈနဲ႕ ေခ်းေငြမ်ားမွာ စီမံဘ႑ာ တစ္ခုတည္းမဟုတ္ေတာ့ပဲ ၊ ရင္းႏွီးျမွတ္ႏွံေကာ္မရွင္ သာမက အစိုးရပညာရွင္အဖြဲ႕မ်ားအျပင္ လႊတ္ေတာ္က ေငြေၾကးေကာ္မတီမ်ားနဲ႕ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွာ ေဆြးေႏြးအတည္ျပဳ လုပ္ကိုင္ေနျပီ ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရကေတာ့ အၾကပ္အတည္း ရိုက္ေနပါတယ္။
.
ေျမျပင္အေျခအေနက ရႈပ္ေထြးေနေပမဲ့ ေခါင္မိုးလံုဖို႕ အဓိက လႊတ္ေတာ္နဲ႕အစိုးရမ်ား ဥပေဒျပဳျခင္း၊ အျပန္လွန္ေလးစားစြာ ထိမ္းေက်ာင္းျခင္းမ်ား ပြင့္လင္းစြာလုပ္ကိုင္လာၾကတာ အားရစရာျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရ၀န္ၾကီးမ်ားနဲ႕ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ပုဂၢိဳလ္ၾကီးမ်ား လြႊတ္ေတာ္မွာ လာေရာက္ေျဖၾကားရတာေတာ့ သူတို႕အဖို႕ အၾကပ္အတည္းျဖစ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠဌၾကီးမ်ားကလည္း ပုဂၢိဳလ္ေရး မထိခိုက္ေအာင္ ေျပာဆို ေဆြးေႏြးၾကဖို႕ အျမဲသတိေပးေနရပါတယ္။
.
ကိုးကား ၀က္ဆိုဒ္မ်ား
* ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္
https://pyidaungsu.hluttaw.mm
.
* သမၼတ
http://www.president-office.gov.mm/
.
* အတိုင္ပင္ခံပဂၢိဳလ္
http://www.statecounsellor.gov.mm/
.
* စီမံဘ႑ာ
www.mopt.gov.mm or www.mof.gov.mm
.
.
* ရင္းႏွီးျမွတ္ႏွံ
.
.
No comments:
Post a Comment